BIZNESOWY
INDYWIDUALNY
04.06.2023
Wycinka drzew to temat, który z wielu przyczyn jest bardzo kontrowersyjny. Wciąż obserwujemy co rusz znikające z miast i posesji drzewa. To pokłosie bardzo liberalnych ustaw o ochronie środowiska.
Obojętnie czego nie chcielibyśmy wybudować – bach! – tniemy wszystko jak leci. Co gorsza nowelizacja obowiązująca w 2017 roku tzw. Lex Szyszko, szeroko komentowana w mediach, utrwaliła większości z nas zasadę – jestem u siebie, mogę wyrąbać całe podwórko. Niestety kolejnych zmian już tak szeroko nie komentowano, a nowelizacja zmieniła bardzo dużo. Jak wiemy nieznajomość prawa szkodzi, więc warto wiedzieć kiedy możemy wycinać drzewa bez zezwolenia, a kiedy z zezwoleniem odpowiednich organów.
Wycinkę drzew oraz krzewów reguluje ustawa 16 kwietnia 2004. Zgodnie z tą ustawą i jej aktualnym brzmieniem, wycinka drzew i krzewów może nastąpić z terenu nieruchomości lub jej części tylko po uzyskaniu zezwolenia wydanego na wniosek posiadacza nieruchomości – za zgodą właściciela tej nieruchomości.
Dobra wiadomość jest taka, że jeśli nieruchomość należy do osoby fizycznej, to część krzewów i drzew można usunąć bez zezwoleń. Co jak wiemy znacznie skróci czas przygotowania np. terenu pod budowę domu. W niektórych przypadkach konieczne jednak będzie zgłoszenie zamiaru usunięcia drzewa.
Dotyczy to drzew, których obwód pnia mierzonego na wysokości 5 cm przekracza:
Warto dodać, iż drzewa chore, uschnięte w całości itp. Traktujemy, jak normalne drzewa tzn. jeśli przekraczają obwód 50 cm należy zgłosić zamiar usunięcia. Ustawa nie przewiduje wyjątków w tym zakresie.
Zezwolenia na uśnięcie drzew i krzewów z terenu nieruchomości, zarówno pod cele inwestycyjne, jak i prywatne, wydaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Dodatkowo jeśli nieruchomość usytuowana jest na terenie np. należącym do Parku Krajobrazowego, opinię również wydaje organ parkowy, a w przypadku gdy zezwolenie dotyczy usunięcia drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków – wojewódzki konserwator zabytków.
Wniosek o zgłoszenie zamiaru usunięcia drzew i krzewów należy poprać ze strony internetowej właściwego dla nieruchomości organu wydającego takie zezwolenia. We wniosku należy ująć gatunek drzewa, pomiar drzewa a także informacje formalne taki jak numer księgi wieczystej dla nieruchomości. Warto przygotować się na wizję lokalną ze strony Urzędu. Zgody na wycięcie drzew zawsze odbywają się po wcześniejszych oględzinach.
Wójt, burmistrz albo prezydent miasta wymierza administracyjną karę pieniężną za:
Uiszczenie kary następuje w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary stała się ostateczna.
Sprawdź jak skutecznie można zabezpieczyć balkon przed wypadnięciem kota.
Drogi Panie a czy IRATA level 3 jest na obiekcie?
09.08.2024
Przeglądy zbiorników ppoż Zgodnie z zaleceniami producentów, rutynowy przegląd zbiornika należy przeprowadzać co najmniej raz w roku. Zgodnie z normą […]